Yaylalarda çobanlık: ağır çalışma, zor yaşam

Dersim’in yaylalarında çobanlık yapan Bozan Vurmak, geçim sıkıntısı nedeniyle memleketi Siverek’ten ayrılarak mevsimlik çalışmak zorunda kaldığını söyledi. Yaylalarda süren ağır yaşam koşullarını anlatan Vurmak, “Gece gündüz dışarıdayız. Çobanın maaşı var ama hayatı yok” dedi.

Dersim’in İksor Yaylasında çobanlık yapan Bozan Vurmak, geçim sıkıntısı nedeniyle memleketi Siverek’ten ayrılarak mevsimlik çalışmak zorunda kaldığını söyledi. Yaylalarda süren ağır yaşam koşullarını anlatan Vurmak, “Gece gündüz dışarıdayız. Çobanın maaşı var ama hayatı yok” dedi.

Uzun yıllardır bu işi yaptığını belirten Vurmak, yaşadığı bölgede iş imkânlarının yetersiz olduğunu belirterek, “Bizim orada iş yok. İş olduğu zaman da insanları düşük ücretlerle çalıştırıyorlar. Mecbur dışarıya gelip çobanlık yapıyoruz. Çoluk çocuğumuzun rızkını kazanıyoruz” diye konuştu.

Çobanlığın yalnızca hayvan otlatmakla sınırlı olmadığını söyleyen Vurmak, yaylalardaki yaşam koşullarına dikkat çekti. Günün büyük bölümünü açık arazide geçirdiklerini belirten Vurmak, “Gece gündüz dışarıdasın. Bir yayladan diğerine gidiyorsun. Banyo yok, düzenli yaşam yok. Aylarca dağın, taşın, kurdun içinde kalıyorsun. Bir insanın hayatı olmuyor” dedi.

Yaylaların doğal güzelliklerine rağmen yaşam koşullarının ağır olduğunu vurgulayan Vurmak, “Güzel manzaralar var ama hayat olmadıktan sonra manzarayı ne yapayım” ifadelerini kullandı.

Mevsimlik olarak çalıştıklarını ve kazandıkları ücretin geçim için yeterli olmadığını belirten Vurmak, ailelerinden uzak kalmanın da en büyük zorluklardan biri olduğunu söyledi.

Toplumda çobanlık mesleğinin yeterince değer görmediğini dile getiren Vurmak, “Çoban adamın değeri yok. İnsanlar ‘çobandır’ deyip geçiyor. Oysa biz de emek veriyoruz” dedi.

Sevim KAHRAMAN/Gazete Perperik

Benzer Yazılarımız

F X T B in B @