Varto’da JES projesine karşı nöbet tutan köylüler ve ekoloji örgütleri, bölgenin su varlıkları, tarım alanları ve doğal yaşamının tehdit altında olduğunu belirterek mücadeleyi büyütme çağrısı yaptı.
Muş’un Varto ilçesine bağlı Çalıdere köyünde, İgnis Enerji’nin kurmak istediği Jeotermal Enerji Santrali (JES) projesine karşı köylülerin başlattığı yaşam nöbeti 50 günü aşkın süredir devam ediyor.
Projenin hayata geçirilmek istendiği alanda kurdukları çadırlarda nöbet tutan köylüler, su kaynaklarını, meralarını ve yaşam alanlarını korumak için mücadelelerini sürdürüyor.
Direniş alanında konuşan yurttaşlar ve ekoloji örgütü temsilcileri, bölgenin doğal varlıklarının korunması gerektiğini vurgularken, nöbetin her geçen gün daha fazla destek gördüğünü ifade etti.
Köylülerden Naciye Gündüz, bölge halkının topraklarıyla kurduğu bağı anlatarak, “Bu topraklar dedelerimizden bize kaldı, bizden sonra da çocuklarımıza ve torunlarımıza kalacak. Doğayla bütünleşmiş bir yaşamımız var. Doğamıza zarar verilmesine izin vermeyeceğiz. Her gün bir köy nöbet tutuyor, sivil toplum kuruluşları da destek veriyor. Halk bu konuda kararlı ve talana geçit vermeyecek” dedi.
Nöbet alanında bulunan Gevre Doğan ise yaklaşık 50 gündür bölgede olduklarını belirterek, “Jeotermal projeye karşı nöbet tutuyoruz. Bu topraklar atalarımızdan bize kaldı. Çocuklarımızın geleceği için mücadele ediyoruz ve bu mücadeleyi kazanacağımıza inanıyoruz” diye konuştu.
“Doğayı ve yaşam alanlarını tehdit ediyor”
Varto-DER üyesi Haydar Gül, jeotermal enerji projelerinin bölgede ciddi çevresel riskler oluşturduğunu savunarak, “Karlıova’dan Yedisu’ya kadar uzanan bölgede bu projeler doğayı, suyu ve yaşamı tehdit ediyor. Buna karşı mücadelemiz direniş çadırında sürüyor. Varto’da ve Avrupa’da bulunan sivil toplum kuruluşları da dayanışma gösteriyor. Başarıya ulaşmanın yolu kararlı bir mücadeleden geçiyor” ifadelerini kullandı.
“Bu mücadele giderek büyüyor”
Jeotermal projeye karşı yürütülen mücadelenin yalnızca yerel değil, daha geniş bir çevre mücadelesinin parçası olduğunu söyleyen Cafer Konca, Varto’daki direnişin Türkiye’nin farklı bölgelerinde yürütülen ekoloji mücadeleleriyle ortaklaştığını belirtti.
Konca, “Toprağımızın, havamızın ve suyumuzun talan edilmesine izin vermeyeceğiz. Jeotermal projelerin farklı bölgelerde yarattığı etkiler kamuoyunca biliniyor. Tarımı, hayvancılığı ve yaşam alanlarını tehdit eden uygulamalara karşı mücadelemizi büyüteceğiz. Varto halkının yürüttüğü bu mücadele Türkiye’de ve Avrupa’da da yankı buluyor” dedi.
“Varto yeşil kalacak”
Kocaeli Ekoloji Platformu üyesi Metin Fırat da dayanışma mesajı vererek “Havamıza, suyumuza ve doğamıza yönelik saldırıları kabul etmiyoruz. Varto’nun doğal yapısının korunması için büyük bir dayanışma içindeyiz. Bu toprakların geleceği için mücadelemizi sürdüreceğiz” diye konuştu.
Nöbet devam ediyor
Jeotermal enerji çalışmalarına karşı kurulan direniş çadırında nöbetin sürdüğünü belirten yurttaşlar, bölgenin ekolojik dengesi, tarımsal üretimi ve su kaynaklarının korunması için mücadeleye devam edeceklerini ifade etti. Köylüler ve ekoloji örgütleri, projeye ilişkin kaygılarının dikkate alınmasını isterken, nöbet eyleminin önümüzdeki günlerde de devam edeceğini açıkladı.
Fatma TEMEL/Gazete Perperik





